Author Topic: Honda 750 F1 1976  (Read 81 times)

Offline Mr. fzx

Honda 750 F1 1976
« on: November 07, 2011, 07:55:24 PM »
Ja overskriften siger det hele - jeg var ude og ligge gulv i dag da jeg faldt i snak med en mand i sin bedste alder som har sådan en Honda stående i sin kælder som han gerne vil have solgt og lovede ham at sætte den op herinde.

Prisen for den er 10.000,-  vil man vide mere er man velkommen til at ringe til Simon på tlf 32546844

Offline MAGMAX

• Governator
  • NVM group
Re: Honda 750 F1 1976
« Reply #1 on: November 08, 2011, 06:02:12 AM »
:08: :08:
Uha det give minder, sådan en knallert har jeg kørt på i mange år, så lidt historie:
Cyklen var den første 4 cyl. fra Japan, den kom i 1967, (ikke som F1), og især den Engelske motorcykel industri var bange, de sad på meget af det europæiske motorcykel marked.
Normalt på de tider var indstillingen at teknik fra Japan var kopier af enten Amerikansk eller Europæisk teknik.
Triumph og BSA som samarbejdede, besluttede at sende et eksemplar til test hos TUV Stuttgart (Mercedes), og dommen var:
Dette er IKKE en kopi, men en gennem solid og højteknologisk konstruktion, TUV anslog at motoren ved normal anvendelse kunne køre mindst 100000 MILES
Så gik Honda CB 750 sin sejrsgang på racerbanerne, og vandt som nærmest standart, blot med kåbe og lettet, men med standart svinger og stel, forgaffel blev skiftet ligeson motoren efterhånden blev tunet.
Den var årsagen til ændringen i 1969 af reglerne for slagvolumen der blev sat til max 500 ccm.
Cyklen fantes til 1982-3, og endte som F2, med dobbelte skiver for, ny forgaffel, og 4/1 som F1 også har, samt en ydelse på ca. 75HK så den kunne rende fra de opkomninge fra bla. Suzuki, deres nye GS 750.
Den minder derfor lidt om vores Maxer, da den var kongen og eksisterede i nærmest uændret tilstand i 15 år. blev først slået af Kawasaki 900, og på acceleration af deres H2 og H3, der var 2 taktere, og alle styrede noget dårligere end CB 750.
Måske et par billeder samt lidt historie på havelågen, ??

/// Magmax :72: :72:
Vmax det sjoveste man kan foretage sig med tøj på/Riding a Vmax is the most thrilling thing you can do wearing clothes

Offline Freja

Re: Honda 750 F1 1976
« Reply #2 on: November 11, 2011, 05:12:12 PM »
Fedt med lidt MC historie, endnu engang leveret af vores omvandrende leksikon Magmax. Hyggelig læsning og jeg håber Simon får solgt sin bike. Du har i hvert tilfælde reklameret rigtig godt for den  :bravo_2:

Freja

PS kan du ikke rette farven på dine skriverier, det er umuligt for mine gamle øjne at læse den blå tekst........bare et hjertesuk søde.........
« Last Edit: November 11, 2011, 05:14:09 PM by Freja »
Pas på jer selv og hinanden ;-)